“ماسک” و هر نوع “واکسن” در دسترس مهمترین راه مهار کرونا

دکتر علیرضا صداقت، متخصص ICU عنوان می کند: سن ابتلا به کرونا کاهش یافته و در حال حاضر اکثر بیماران را افراد جوان و حتی نوجوان تشکیل می دهد. سن فوت بیماران نیز کاهش یافته است. متاسفانه یکی از علل این اتفاق عدم رعایت دقیق و کامل پروتکل های مراقبتی در این گروه های سنی است. این روزها میزان استفاده از ماسک به 35 درصد کاهش یافته است در حالیکه در انتهای پیک قبل یکی از علل موفقیت در پایان دادن به پیک استفاده 80 درصد مردم از ماسک بوده است. مهمترین راه جلوگیری از انتقال ویروس و قطع زنجیره انتقال بیماری تا زمانی که واکسیناسیون در سطح جامعه به حد قابل قبول برسد، استفاده از ماسک حتی در فضاهای باز می باشد. استفاده حداکثری از ماسک حتی می تواند تعداد مرگ و میر بیماران را کاهش دهد.

همانطور که قطعا می دانید مهمترین روش رسیدن به سطح ایمنی مطلوب در سطح جامعه گسترش واکسیناسیون عمومی است. این روزها متاسفانه شاهد روند فزاینده واکسن هراسی در سطح جامعه هستیم که مسلما این پدیده علل متعددی دارد. باز هم تاکید می کنم که واکسن تنها راه قابل اعتماد برای کاهش مرگ و میر و حفظ آرامش در سطح جامعه است.

موضوع بسیار مهم این است که، نکته ای که کمترین اهمیت را در واکسیناسیون دارد نوع واکسن است. به این معنی که تمام واکسن ها موجود در بازار مجوزهای لازم را کسب کرده اند و به این ترتیب مهمترین فاکتور افزایش سرعت واکسیناسیون است. تمام واکسن های موجود در بازار؛ چینی، روسی، ایرانی برای تمام گروه های سنی قابل استفاده بوده و تقریبا بین واکسن ها تفاوت چشمگیری وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *