پیری سالم پس از آسیب نخاعی

دکتر استیون استینز، دانشیار پزشکی توانبخشی UW، گفت: بسیاری از ما کلیشه های منفی در مورد پیری داریم. اما فرض بر این است که پیر شدن به معنای بیمار بودن است. اما این لزوماً اینطور نیست.

اگرچه پیری چالش‌های اجتناب‌ناپذیر خاصی را ایجاد می‌کند، اما اکنون می‌دانیم که اقداماتی وجود دارد که می‌توانیم برای حفظ سطح بالایی از سلامت و عملکرد در سال‌های پیشرو، برداریم.

یک مطالعه اخیر در بریتانیای کبیر 834 فرد مبتلا به SCI را به مدت بیش از 25 سال مورد بررسی قرار داد. محققان دریافتند که – صرف نظر از سن، مدت زمان پس از آسیب، و شدت آسیب – درک سلامت کلی بسیار بالا بوده است  (بیش از حد). به طور تقریبی 70٪ و در واقع با گذشت زمان بهبود یافتند، تا زمانی که افراد به نقطه عطف 40 سال پس از آسیب رسیدند، در این مرحله افراد کاهش در سلامت کلی را گزارش کردند. استینز افزود: بنابراین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد وقتی به مرز 40 سالگی می‌رسیم، نقاطی از وخامت وجود دارد که باید مراقب آن‌ها باشید.

سلامت قلب و عروق و سندرم متابولیک

ما به ویژه در مورد خطر بیماری قلبی در افراد مبتلا به SCI نگران هستیم. “سندرم متابولیک – وضعیتی که با خطر بالای حمله قلبی، سکته مغزی و سایر عوارض مرتبط است – به ویژه در جمعیت SCI شایع است” و شامل چهار ویژگی اصلی است:

چاقی:  در این کشور ما یک اپیدمی چاقی داریم. این برای جمعیت SCI نیز صادق است، عمدتاً به این دلیل که برای هل دادن ویلچر یا حرکت با ویلچر برقی انرژی زیادی لازم نیست. نه به ندرت به خاطر اندازه و مقدار انرژی که صرف می کنیم، پرخوری می کنیم.

مقاومت به انسولین و دیابت: منظور من از مقاومت به انسولین، انسولین وجود دارد، اما در رساندن گلوکز به سلول ها ناموفق می باشد و سلول ها به دلیل عدم تحرک و سایر عوامل مانند چاقی، کارایی کمتری در استفاده از انسولین دارند. در نتیجه، قند خون ناشتا در افراد مبتلا به SCI کمی بالاتر است و توانایی مدیریت بارهای گلوکز بدتر است.

مشخصات کلسترول ضعیف Stiens توضیح داد: «به طور خاص، این به معنای سطوح پایین کلسترول «خوب» (لیپوپروتئین با چگالی بالا یا HDL) است که کلسترول بد را از دیواره‌های عروق پاک می‌کند. ورزش به افزایش HDL کمک می کند و افراد مبتلا به SCI به دلیل عدم ورزش، HDL کمتری نسبت به سایر سنین خود دارند. HDL را می توان با ورزش در روز بهبود بخشید.

فشار خون بالا:  اگرچه تمایل به پایین آمدن فشار خون با SCI وجود دارد، چاقی تمایل به بروز آن دارد و باعث نگرانی می شود.

Stiens اضافه کرد که همه این علائم با افزایش سن در جمعیت عمومی و شاید در سن کمی جوانتر در افراد مبتلا به SCI افزایش می یابد.

 

چگونه می توانید این سندرم را تغییر دهید و سلامت قلب و عروق خود را بهبود بخشید؟

وزن خود را پایین نگه دارید.

رژیم غذایی خود را تغییر دهید – قندها و کربوهیدرات های ساده را کاهش دهید، چربی و کلسترول را کاهش دهید.

به حرکت ادامه دهید؛ کل فعالیت روزانه خود را افزایش دهید.

با پزشک خود در مورد اینکه آیا به داروهایی برای سلامت قلب و عروق نیاز دارید یا خیر صحبت کنید.

Stiens گفت: “ما بیشتر و بیشتر در می یابیم که برخی از داروهایی که در ابتدا برای کاهش ضربان قلب یا کلسترول طراحی شده بودند، می توانند خطر بیماری قلبی را بهبود بخشند و مستقیماً از حملات قلبی جلوگیری کنند.”

سلامت ریوی

Stiens گفت: “با افزایش سن، خطر ذات الریه افزایش می یابد، ظرفیت ریه به طور کلی کاهش می یابد، و خطر آپنه خواب افزایش می یابد.” افراد مبتلا به صدمات دهانه رحم به دلیل ضعف سیستم تنفسی و ناتوانی در سرفه عمیق به اندازه کافی برای پاکسازی ریه ها در معرض خطر بالایی برای عفونت های تنفسی هستند. “هرچه سطح آسیب بالاتر باشد، خطر ابتلا به ذات الریه بیشتر است.”

دستگاه‌های کمک‌کننده سرفه وجود دارند که می‌توانند به پاکسازی ریه‌ها کمک کنند، مانند دم‌دهنده-ابرنده مکانیکی (MIE)، که هوا را به داخل ریه‌ها می‌دمد و سپس هوا و مخاط را بیرون می‌کشد.

 

استینز گفت که آپنه خواب – توقف تنفس در هنگام خواب – بر کیفیت خواب شما تأثیر می گذارد و شما را در معرض خطر خواب آلودگی در طول روز و حتی مرگ ناگهانی قرار می دهد. اگر علائمی مانند خروپف بلند و خواب آلودگی بیش از حد در طول روز دارید، باید با پزشک خود در مورد ارزیابی آپنه خواب صحبت کنید.

 

توصیه هایی برای حفظ سلامت ریه در دوران پیری:

سیگار نکش.

سالیانه واکسن آنفولانزا و هر پنج تا هفت سال یک واکسن پنومواکس (برای جلوگیری از ذات الریه) دریافت کنید.

ورزش کنید و وزن خود را کاهش دهید.

برای باز نگه داشتن قفسه سینه نفس عمیق بکشید.

در صورت لزوم، آپنه خواب را درمان کنید.

منبع:  https://sci.washington.edu/info/forums/reports/report_dates.asp

advanced divider